Oversigt over bagaksel design
Multi-link affjedringsdesign anvendes typisk i uafhængige ophæng, og fungerer ved hjælp af flere tværgående bærearme, som vist på tegningen. (her vist en bagaksel fra en Volkswagen) Nogle multi-links bruger en støttende bærearm (såkaldte wishbones = dobbelt bærearm), som monteres med 2 bøsninger på chassis-siden, og på dette design bruges ikke langsgående bærearme. Multilink affjedring er en dyr løsning, som giver større komfort og styrer hjulets bevægelser meget præcist, og sørger for at geometrien ikke ændrer sig under fjederbevægelsen.
|
|
En twist-beam bagaksel er en semi-uafhængig bagaksel, som er en blanding af en stiv bagaksel og langsgående bærearme som er forbundet med en vridbar bjælke eller rør, som er lejret til karrosseriet. Twist-beam bagakslen er således een enhed som er fastgjort til karrosseriet, og fungerer også som krængningsstabisator. Twist-beam akslen er billig at fremstille, robust i drift og tilbyder fornuftige køreegenskaber. |