Twin-tube støddæmper (2-rørs teknik, trykløs) |
Den almindelige støddæmper er den såkaldte twintube (2-rørs) støddæmper, og trykløs.
Selve støddæmperrøret sidder inde i det udvendige synlige rør, deraf navnet.
Rummet mellem de 2 rør bruges til reservoir for olien som trykkes ud/suges ind gennem bundventilen.
Twintube er stangvaren som sidder på alle biler og alle andre sportsundervogne end H&R og BILSTEIN på markedet. Twintubes er ikke effektive og holdbarheden ikke imponerende, men de er billige at fremstille og bruges overalt. Twintubes er ikke velegnet til motorsport.
TEKNIKKEN KORT ...
1. Twin-tube støddæmperen har et lille arbejdsstempel i forhold til støddæmperens yderdiameter. Et eksternt oliereservoir og bundventil er nødvendig, og der skal altid være olie omkring bundventilen for at støddæmperen virker. (klik på billede 1 for at se detaljer)
2.Støddæmperen har et dårligt varmeflow fordi olien omkring stemplet ikke er i kontakt med det yderste støddæmperrør hvor luft-afkølingen sker. Derfor opvarmes olien hurtigt under kørsel på f.eks. motorvej og luftindholdet i olien øges. Når luftindholdet øges opstår nemt opskumning i olien og dæmpningskraften kan reduceres med op til 35 %. (Teknik: Se billede 2)
3. Twin-tube støddæmperen kan upgraderes til en lavtryks gasstøddæmper. Dette afhjælper en del af teknikkens svagheder. (Se billede 3, gasreservoir med gul baggrund)
4. McPherson fjederben med twin-tube støddæmpere er ustabile under belastning. Føringer og pakdåser og stempler udsættes for stor slitage.
Forklaring til 1. og 4. finder du under "Monotube vs twintube" - klik og se tegneserien.
1 | 2 | 3 | ||
Klik på billeder for at se i stor størrelse. | ||||