Mono-tube støddæmper (1-rør teknik)
Monotube er "Kongen" blandt støddæmperne, og altid en gas-dæmper!
Alle komponenter arbejder i samme rør, deraf navnet mono-tube.
Mono-tube er dyr at producere og anvendes til high-end applikationer og i motorsport.
TEKNIKKEN KORT ...
1. Olien sættes under 25-35 Bar tryk af en Nitrogen gas i bunden af støddæmper-røret. Et flydestempel adskiller olie og gas, og trykket forhindrer opskumning i olien. Olien afkøles effektivt da den er i direkte kontakt med støddæmperens yderrør.
2. Mono-tube arbejdsstemplet er ca. dobbelt så stort som i en tilsvarende twintube støddæmper. Det giver optimal dæmpning med lave flowtryk i olien, og mulighed for at designe komfort og stabilitet under belastning ind i sportsundervognen.
3. Mono-tube støddæmperen kan monteres i enhver position, f.eks. vandret (formelbiler, DTM) eller på hovedet "upside down" i McPherson fjederben.
KUN Hos BILSTEIN og H&R anvendes mono-tube motorsport-teknik direkte overført til landevejens sportsundervogne ... - alle andre taler blot om det!
1 | 2 | 3 | ||
Klik på billeder for at se i stor størrelse. | ||||